Meddig érvényes egy szerződés?


Az előzőekben áttekintettük a szerződés kötelező elemeit, ami alapján már érvényes szerződést tudunk kötni. Most azt nézzük meg, hogy mit jelent a szerződés érvényessége.

A szerződés "érvényessége" civil szóhasználat, ezen azt szokás érteni, hogy a szerződő feleknek mikorra kell teljesíteni a szerződésben foglaltakat vagy mennyi ideig kötelesek szolgáltatni, illetve jogosultak a szerződés szerinti szolgáltatásra.

Alapvetően megkülönböztetünk határozott idejű és határozatlan idejű szerződéseket.


Határozott idejű szerződés:


Határozott idejű szerződés megkötésekor a teljesítésre határidőt vagy határnapot állapítunk meg.
  • A határidőt megadhatjuk egy meghatározott dátumban pl.: 2009. március 1.

  • vagy ha a szolgáltatás jellege azt kívánja meghatározott időtartamban 2009. március 1-től 2009. március 10-ig, ilyen eset például egy lakásfestés időtartama.


Ez utóbbi akkor érdemes alkalmazni, ha fontos a kezdés és a befejezés dátuma.


Határozatlan idejű szerződés


A szerződések egy különlegesebb fajtája, amikor határozatlan idejű szerződést kötünk. Ez általában hosszabbtávú együttműködés vagy szolgáltatás igénybevétele esetén jellemző.

Az ilyen szerződések esetén a felmondási vagy megszüntetési határidőként egy minimális értéket szoktak megadni, pl. 8 nap vagy 3 hónap. Ez azt jelenti, hogy a szerződés megszüntetését bármikor kezdeményezhetjük, de a szerződés végleges megszűnéséhez meg kell várni ezt a minimális határidőt.


A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amennyiben a szerződést március 1-én mondom fel és a felmondási idő 15 nap, akkor a szerződés március 16-tól tekinthető felmondottnak.

A felmondási idő alatt a szerződésben foglaltak mindkét félre érvényesek, az abban vállaltakat teljesíteni kell!

Tipp: A teljesítés idejét, időpontját célszerű mindig pontosan meghatározni, mert ellenkező esetben bármelyik fél azonnali teljesítést követelhet.


A szerződés teljesítésén túli kötelezettségek


Vannak esetek, amikor a munka elvégzése vagy az adásvétel megtörténte után a szerződés bizonyos pontjai érvényben maradnak.

Ilyen esetek:
  • jótállás, garancia
  • titoktartás
  • szerzői és felhasználói jogokról történő rendelkezés
  • jogdíjak
  • versenytársak kizárása (kizárólagosság)

Fontos, hogy amikor ezeket a pontokat fogalmazzuk meg a szerződésben, ezek a betartási határidőit egyértelműen határozzuk meg.

Nem elég, hogy titoktartás 5 év, mert egy 1.5 éves szerződés esetén nem mindegy, hogy a titoktartás a az együttműködés kezdetétől vagy a végétől kell számítani.

Szintéen határozzuk meg pontosan, hogy milyen kötelezettséget jelentenek az egyes pontok ránk nézve.
  • Mire vállalunk és milyen garanciát, jótállást?

  • Milyen információkra vállalunk titoktartást, ki férhet azokhoz hozzá?

  • Szintén fontos pont a versenytárs kizárása, vagyis mennyi ideig nem dolgozhatunk hasonló tevékenységű cégnek és mi alapján kerül meghatározásra a versenytársi pozíció. Pl egy ásványvíz forgalmazó cég ne zárhassa ki a teljes élelmiszeripart, mert az neki nem versenytársa.

  • Szerzői és felhasználói jogok esetén érdemes kitérni arra, hogy mit kell és mit lehet tenni ezen jogok lejárása után. Milyen formában felhasználható az adott termék a jogdíjköteles időszakot követően.






































 
[Szurmik Tamás - 2009. június 5. 14:52]
 
Saját értékelésed: Nincs, Átlag: 4.6 (5 szavazat)